موضوع: "اهمیت حضور طلاب در فضای مجازی"

اهمیت حضور طلاب در فضای مجازی

پیوند: http://gerdab.ir/fa/news/1651

گروه فرهنگ و جامعه گرداب: دایره تبلیغ سنتی و اصیل هر چند کم است اما عمق آن بسیار زیاد است. این در حالی است که زمینه و فرصت برای تبلیغ در فضای مجازی بالاست و در مقابل عمق آن کم است. با ترکیب این 2 با یکدیگر و حضور روحانیون هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، می توان به نقطه ای مطلوب از تبلیغ دینی دست یافت.” این جملاتی است که حجت الاسلام محمد کهوند، از روحانیون فعال در حوزه فضای مجازی در تبیین میزان اثربخشی تبلیغ در فضای مجازی و بیان تجربیات خود، مطرح کرد. متن این گفتگو را در ادامه بخوانید.
 

به عنوان بخش ابتدایی گفتگو بفرمایید که حضور روحانیون در فضای مجازی و تبلیغ از طریق دنیای وب تا چه حد اهمیت دارد؟

 

در ابتدا باید بگویم که قطعا حضور روحانیت در فضای مجازی یک ضرورت به شمار می رود و این مسئله را نیز مقام معظم رهبری نیز در سال 91 در جمع روحانیون بیان کرده و فرمودند ” امروز این ابزار نو که آمده، اگر شما بتوانید پیام خود را به هزاران مخاطبی که در سراسر دنیا وجود دارند برسانید و این کار را انجام ندهید، روز قیامت قطعا خداوند بابت آن از شما سوال خواهد کرد.” در تاریخ اسلام هیچگاه چنین ابزاری در اختیار نیروهای اسلام نبوده اما الان این فرصت به وجود آمده است. بنابراین در اصل حضور روحانیت در فضای مجازی شکی نیست.

 

کیفیت و کمیت حضور در فضای مجازی توسط روحانیت چگونه باید باشد؟

 

اینکه روحانیون ما چقدر و چگونه در فضای مجازی باید حضور داشته باشند مورد بحث است. در خصوص میزان حضور در این فضا، متاسفانه ما شاهد هستیم که برخی از دوستان تمام زندگی خود را صرف حضور در فضای مجازی کرده اند و این یک امر غلط و اشتباه است. آنچه که در فضای مجازی حاکم بوده و جریان دارد بسیار متفاوت از واقعیت اجتماع است، چراکه همه مردم در فضای مجازی حضور ندارند و زندگی همه مردم نیز فضای مجازی نیست. برخی به این دو مولفه توجه نداشته و چشم خود را نیز بر ضعف های فضای مجازی بسته اند. کار طلبگی یعنی سر کار داشتن با روح مردم و معنویت. فضای مجازی در انتقال معنویت و تبادل روحی بسیار ضعف دارد. امروز ما زیارت امام حسین(ع)‌ را به صورت آنلاین هم می توانیم انجام دهیم، از طرف دیگر به صورت حضوری نیز می توانیم آن حضرت را زیارت کنیم. اما تفاوت این دو با یکدیگر بسیار است. یک روحانی قطعا باید در کنار بهره گیری از فضای مجازی، به ارتباطات خود در مسجد و هیئت و منبر نیز بپردازد. بنابراین در مورد کمیت حضور در فضای مجازی باید میزان حضور در این فضا مشخص باشد. در مورد کیفیت حضور در فضای مجازی نیز مسائل گوناگونی وجود دارد. کیفیت حضور در وب را نباید تنها در حضور در شبکه های اجتماعی خلاصه کرد. فضای مجازی شامل بازی های آنلاین، سایت های داخلی، شبکه های بومی، نیز می شود. امروز یک جوان بیشتر از طریق تلفن همراه با وب ارتباط برقرار می کند. بنابراین حضور در فضای مجازی به اپلیکیشن های تلفن همراه نیز مربوط می شود.

 

لازمه های تبلیغ در فضای مجازی چیست؟

 

یک روحانی در انتخاب محل تبلیغ خودش باید دقت کند. ما حق نداریم از هر وسیله ای برای تبلیغ اسلام استفاده کنیم. یعنی هدف وسیله را به هیچ وجه توجیه نمی کند. رهبر معظم انقلاب یک جمله ناب دارند و می گویند که “باید مخاطب خودتان را پیدا کنید.” این بدان معنا نیست که ما نگاه کنیم ببینیم یک عده دور هم جمع شده اند و ما هم وارد جمع آنان شویم. بلکه مخاطب را باید ساخت. پیامبر اکرم(ص) وقتی تبلیغ اسلام را آغاز کرد در بتخانه تبلیغ نکرد. هیچیک از پیامبران هم تبلیغ خود را از مکان های فساد و فحشا آغاز نکردند. نجات مردم از این مکان ها وظیفه اصلی است اما باید مخاطب را ساخت و مکان تبلیغ را شناخت. امروز می بینیم که باراک اوباما در پیام نوروزی سال 91 خود می گوید ” فیس بوک و گوگل پلاس را به زبان فارسی مجهز کردیم و از شما می خواهیم که در آن به فعالیت بپردازید. هر چند در جاهای دیگر شما را تحریم می کنیم اما در این شبکه ها شما تحریم نیستید.” در واقع آنها از رسانه برای رساندن پیام خود استفاده می کنند.

 

آیا امروز روحانیت جامعه ما آمادگی تبلیغ در فضای مجازی را دارد؟

 

یک طلبه در همان سال اول طلبگی خود که قادر به تبلیغ اسلام نیست. اما اینکه چنین فردی به یکباره وارد تمام دوائر تبلیغی شود قطعا خطا رخ خواهد دهد. برای همین موضوع نیز حوزه علمیه نظام آموزش تبلیغ دارد. اخیرا در موضوعات چند رسانه ای نیز ورود شده و روحانیت به سمت آشنا شدن با تبلیغ در فضای مجازی حرکت می کند. یک طلبه، هم روش تبلیغ را باید بداند و هم دانش تبلیغ را باید داشته باشد. دانش به معنای آشنا شدن با قرآن، آیات، روایات و تسلط به کتاب های معتبر نوشته شده است. نوع حرف زدن در فضای مجازی نیز یک امر مهم است که متاسفانه آموزش های لازم در این زمینه انجام نشده است. در این بین، اکثریت روحانیون نیز نسبت به شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می شود قادر به پاسخگویی نیستند.